Sunday, May 3, 2009

Fakta penting yang jarang diketahui ialah:
•Kesan sampingan ringan secara amnya boleh dicapai melalui pencairan udara dengan menggunakan lubang pengudaraan yang berdekatan dengan penapis( filter).
•Perokok yang menukar kepada rokok jenis rendah tar dan nikotin terdorong untuk menghisap lebih banyak rokok atau menyedut dengan lebih dalam dan lama atau dengan menutup lubang pengudaraan.Maka dengan tidak langsung mereka sebenarnya tidak mengurangkan jumlah tar dan nikotin yang dihisap.
•Perokok dengan rokok jenis ini lebih tinggi risiko untuk mendapat serangan jantung kerana mereka mendapat lebih banyak karbon monoxide dengan cara menghisap lebih lama dan lebih dalam.
•Menurut laporan am pakar bedah 1989, 43 manusia dan/ atau binatang yang mempunyai kanser telah ditemui berkait dengan asap tembakau. Bagi yang lain, yang berkaitan dengan kanser yang mana mereka menghasilkan kanser apabila bergabung dengan bahan kimia yang lain yang terdapat dalam asap .
•Sesetengahnya menggalakkan pembiakkan tumor, dan apabila kanser terjadi, ia menyebabkan kanser tadi membiak dengan lebih cepat. Kesan ini dikenali sebagai dengan standard 'bioassays' yang mana digunakan oleh kerajaan dan industri rokok - dengan cara mencatkan tar pada belakang badan tikus yang dicukur bulu, atau mendedahkan tikus dengan gas-gas dari asap rokok.Apa-apa yang menyebabkan tumor pada kulit walaupun bukan tumor kanser - yang ada pada badan tikus tadi disimpulkan sebagai berbahaya kepada perokok. Bahagian dalaman paru-paru adalah diperbuat dari tisu yang lebih kurang sama dengan tisu kulit, dan kulit tikus adalah lebih kurang sama dengan kulit manusia

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...